Ci, którzy znaleźli Ixtal, nie przeżyli by o nim opowiedzieć.  pQiyana

Stojąca w odosobnieniu w głębi puszczy na wschodzie Shurimy, technicznie zaawansowana arkologia Ixaocan w większości wciąż jest wolna od zewnętrznych wpływów. Ixtalczycy na własne oczy widzieli zrujnowanie Błogosławionych Wysp i osłabnięcie kultury Buhru, w następstwie czego mają inne frakcje Runeterry za niewiele więcej niż nowicjuszy i pozorantów. Używają swojej potężnej magii żywiołów, by trzymać wszelkich intruzów na dystans.

Opis[edytuj | edytuj kod]

Słynący z władania magią żywiołów, Ixtal był jednym z pierwszych niezależnych narodów, które dołączyły do imperium Shurimy. Po prawdzie ixtalska kultura jest o wiele starsza — była częścią wielkiej emigracji na zachód, która dała początek cywilizacjom, spośród których można wymienić lud Buhru, wspaniałą Helię oraz ascetów z Targonu — i prawdopodobnie odegrała niemałą rolę w stworzeniu pierwszych Wyniesionych.

Lecz magowie z Ixtal przetrwali Pustkę, a później Darkinów, oddalając się od swoich sąsiadów i wykorzystując otaczającą ich puszczę niczym tarczę. Choć ponieśli ogromne straty, oddali się pielęgnowaniu tego, co zostało…

Od tysięcy lat stojąca w odosobnieniu w głębi dżungli, technicznie zaawansowana arkologia Ixaocan w większości wciąż jest wolna od zewnętrznych wpływów. Ixtalczycy byli świadkami zrujnowania Błogosławionych Wysp i Wojen Run, które nastąpiły potem, dlatego mają inne frakcje Runeterry za parweniuszy i pozerów. Używają swojej potężnej magii żywiołów, by trzymać wszelkich intruzów na dystans.

Starożytne tajemnice[edytuj | edytuj kod]

Niezbadana granica[edytuj | edytuj kod]

Na krańcu świata 4.jpg

Historia Ixtal jest praktycznie nieznana poza granicami tego państwa. W rzeczy samej na przestrzeni lat niezliczone wyprawy z Noxusu, Bilgewater i ostatnio z Gildii Odkrywców zagłębiały się w dżunglę, poszukując zaczarowanych skarbów czy nowych terenów do zagarnięcia... lecz ginęły bez śladu.

Ixaocan[edytuj | edytuj kod]

Ixtal Ixaocan.jpg

Tak naprawdę Ixtal nie jest niezamieszkaną puszczą, jak wielu to sobie wyobraża. Z dala od wścibskich oczu i zachłannych rąk rozrośnięte arkologie Ixaocanu pozostają bezpiecznie ukryte przez niezmierzone lasy deszczowe. Główna arkologia, siedziba rządzącej kasty Yun Tal, istniała jeszcze zanim starożytni Shurimanie wznieśli swój pierwszy Słoneczny Dysk.

Władza nad światem materialnym[edytuj | edytuj kod]

Ixtal Władza nad światem materialnym.jpg

Arkologie są połączone przecinającymi się liniami mocy, a każda z nich reprezentuje określoną postać lub dziedzinę magii żywiołów. Największe arkologie są zamieszkiwane przez dziesiątki tysięcy praktykujących magię Ixtalczyków, a panująca w nich społeczna hierarchia opiera się na ilości czasu spędzonego na nauce, co tym bardziej popycha do opanowania arkanów sztuk magicznych do perfekcji.

Wiedza ezoteryczna[edytuj | edytuj kod]

Ixtal Władza ezoteryczna.jpg

Im dalej od głównej arkologii, tym bardziej wyspecjalizowane i wyrafinowane stają się opanowane umiejętności. Wysoko w górach magowie zamieszkujący względnie małą arkologię łączą wiedzę o ogniu, skałach i magnetyzmie, żeby wyciągać cenne metale z ziemi i jednym ruchem dłoni nadawać im zawiłe kształty.

Smoki Żywiołów[edytuj | edytuj kod]

Smok.jpg

Co ciekawe, porzucone ruiny rozsiane po całym Ixtal są siedliskiem zaskakującej liczby smokówsmoków. Te przerażające stwory nie walczyły u boku śmiertelników od czasu ostatnich dni wojny Shurimy z Pustką, i teraz w dużej mierze wydają się być zadowolone z faktu, że zostawiono je w spokoju.

Dumne dziedzictwo[edytuj | edytuj kod]

Ixtal Dumne dziedzictwo 1.jpg

Dla Ixtalczyków świat jest ogromnym skupiskiem sił materialnych, które tylko oni są w stanie opanować. Za każdą permutację magii żywiołów — od najprostszej do najbardziej złożonej — odpowiada numerowany Aksjomat uznawany za niemalże świętość przez arkologię, która go wykłada.

Ixtal Dumne dziedzictwo 2.jpg

W głównej arkologii Ixaocanu znajduje się wielka komnata, celowo umieszczona w samym sercu Ixtalu… a według Ixtalczyków w centrum całej Runeterry. U sklepienia pomieszczenia unosi się Vidalion, starożytny artefakt, który splata magię w formę materialną.

Ixtal Dumne dziedzictwo 3.jpg

Po przyjęciu do rządzącej kasty Yun Tal wtajemniczony zostaje obdarzony magią przez Vidalion, który otacza go swoją mocą i tworzy migoczące szaty odpowiadające potrzebom noszącej je osoby. Tym samym status prawdziwego mistrza żywiołów — który będzie przewodził i uczył kolejne pokolenia — zostaje potwierdzony.

Ixaocanie[edytuj | edytuj kod]

Ixtalczycy od dawna dążyli do tego, by Aksjomaty stały się częścią ich codziennego życia. Za pomocą Szesnastego Aksjomatu kamieniarz jest w stanie dźwignąć kamień i nieść go niczym worek pierza.

Kiedy właściwości materiału są już znane, manipulowanie nim jest prostsze. Kształtowanie kamienia przy użyciu młotka i dłuta zajmuje wiele godzin, ale wykwalifikowany mistrz żywiołów może osiągnąć te same rezultaty w zaledwie ciągu kilku minut.

Opanowanie Aksjomatu niekoniecznie chroni władającego żywiołami przed ich siłą. Metalurg może podtrzymać ogień w kuźni, używając wyłącznie swojego ognistego oddechu, ale wystarczy chwila nieuwagi, by poparzył sobie ręce.

Śmiertelnicy nie są w stanie utrzymać się jedynie przy użyciu magii, jednak mogą wykorzystać jej moc, by wspomóc wysiłki rolników i łowców. Za pomocą Trzeciego Aksjomatu nawet początkujący wędkarz tworzy korzystne prądy pod powierzchnią, aby złapać cenną zdobycz.

Tradycja nakazuje zapamiętywanie, a nie zapisywanie wiadomości o dużym znaczeniu. Emisjariuszka głównej arkologii ma wygłosić obwieszczenie — Piąty Aksjomat zwiększa jej prędkość i wzmacnia jej głos, aby każdy ją usłyszał.

Chroniony przez magię i odosobnienie Ixtal nie potrzebuje armii. Powszechnie szanowana straż Ixaocanu, której członkowie bez przerwy patrolują linie mocy pomiędzy arkologiami, to jedyna namiastka zawodoweego wojska.

Yun Tal[edytuj | edytuj kod]

Kasta rządząca[edytuj | edytuj kod]

Ixtal Kasta rządząca.jpg

Od niezliczonych pokoleń tajemnice Ixtalu są zachowywane przez najzdolniejszych i najmądrzejszych mistrzów żywiołów. Choć nie istnieją żadne oficjalne wymagania dotyczące przyjęcia do Yun Tal, to kandydaci mogą się spodziewać, że zostaną przetestowani do granic swoich możliwości, a decyzja o włączeniu kogoś do szeregów organizacji musi być jednogłośna.

Prefektury[edytuj | edytuj kod]

Ixtal Prefektury.jpg

Najbardziej zaufani Yun Tal mogą być wyznaczeni jako prefekci wiosek i osad poza Ixaocanem takich jak Ohmka, Xolen czy Paretha. Do ich obowiązków należy rozwiązywanie lokalnych sporów, sprawdzanie potencjalnych pretendentów i dbanie o to, by Ixtalczycy mieli jak najmniej kontaktu z osobami z zewnątrz…

Przywileje wychowania[edytuj | edytuj kod]

Ixtal Przywileje wychowania.jpg

Obecni władcy Yun Tal zostali pobłogosławieni dziesięcioma córkami — przez wielu nazywanymi „Yunalai”. Wszystkie były gotowe stawić czoła Vidalionowi w niezwykle młodym wieku, co z pewnością nie zaskoczyło nikogo — wszak dysponowały umiejętnościami dziedziczonymi od pokoleń.

Bohaterowie[edytuj | edytuj kod]

Bohater Więzi
Malphite, Okruch Monolitu Stwór z żywego kamienia; włada magią żywiołów
Neeko, Ciekawski Kameleon Aktualne miejsce pobytu
Nidalee, Zwierzęca Łowczyni Wychowana w samym sercu dżungli przez pumy
Qiyana, Cesarzowa Żywiołów Miejsce narodzin; córka rodziny królewskiej; mistrzyni żywiołów
Rengar, Łowca Miejsce narodzin; lokalizacja osady jego plemienia; terytorium łowieckie
Zyra, Wiedźma Cierni Miejsce narodzin; terytorium łowieckie

Multimedia[edytuj | edytuj kod]

Zobacz także[edytuj | edytuj kod]

Przypisy